Stratejik Dış Kaynak Kullanımı Nedir?

Dış kaynak kullanımı, kurumların asıl işlerine odaklanarak uzman olmadıkları alanlarda konusunda uzman firmalardan hizmet almaları şeklinde tanımlanabilir.

İş yaşamı zaman geçtikçe daha karmaşık bir hale gelmekte ve daha derin uzmanlık gerektirmektedir. Derin uzmanlık alanlarının artması işletmelerin birden fazla konu üzerinde uzmanlaşmalarını zorlaştırmaktadır. Her uzmanlık alanı üzerinde özel yoğunlaşma, yönetim ve adanmışlık gerektirmektedir.

Bu nedenle işletmeler kendilerini sürdürülebilir rekabet avantajı sağlayacak bir kaç temel yetkinlik üzerine odaklayarak bunların haricindeki tüm işleri, başka işletmelere yaptırarak kaynak tasarrufu yapmaktalar ve yapı olarak küçülerek yalın hale gelmektedirler.

 

Dış Kaynak Kullanım Avantajları?

  • İşletmelerin temel yetkinliklere yoğunlaşarak şirketin rekabet gücü kazanmasına yönelik faaliyetleri yürütmeleri için insan ve zaman kaynağı yaratır.
  • İşin uzmanları tarafından yapılarak, kaliteli ürünler ve hizmetler üretilebilmesine yardımcı olur.
  • En iyi deneyimleri kullanabilme imkanı elde etmenizi sağlar.
  • Maliyetlerde ciddi anlamda tasarruf etmenizi sağlar ve sürekli yeni teknolojileri kullanabilme fırsatı sağlar.

 

Dış Kaynak Kullanımı ve İnovasyon

Avustralya’da üretici işletmelerde yapılan bir çalışmada dış kaynak kullanımının inovatif olan ve olmayan boyutları ele alınmış ve inovatif dış kaynak kullanımının ilk başta işletmeye yüksek maliyet yükü getirmesine rağmen, uzun vadede ortaya çıkabilecek dâhili veya harici inovasyonlara temel oluşturması sebebiyle tercih edilmesinin daha kazançlı olduğu sonucu ortaya çıkmıştır.

Çalışma ayrıca inovasyon tabanlı dış kaynak kullanımının, işletmelerin uzun vadede  Ar-Ge yeteneklerinde de gelişime yol açtığını, bu sebeple dış kaynak kullanımının işletmeler için bir maliyet kazanım  stratejisinin çok ötesinde bir inovasyon ve gelişim stratejisi olduğunu vurgulamaktadır.

Bu bağlamda inovatif dış kaynak kullanan işletmeler, kendi temel yeteneklerine odaklanarak kendi yürüttükleri inovasyon çalışmalarında daha yenilikçi, etkin, verimli ve başarılı olabilmektedir

 

Dış Kaynak Kullanırken;

Yapmayın : Sadece maliyete odaklanarak kaynak kullanma kararı verilmemelidir. İhtiyaç net olarak belirlenip eğer bir sorunun çözümü için gerekli bir dış kaynak ihtiyacı varsa gerçekten doğru ihtiyaç olup olmadığı kontrol edilmeli ve ondan sonra karar verilmelidir.

Yapın : Dış kaynak kullanırken, iş hedeflerinize odaklanın, seçeneklerinizi değerlendirin. Bir kaynak kullanım stratejisi oluşturun ve belirli dönemlerde gözden geçirin.

Dış kaynak kullanmak da bir yetenek işidir, tedarikçilerden doğru hizmeti istediğiniz düzeyde alabilecek yetkinlikler geliştirmelisiniz. Bunun için Kaynak Yöneticisi rolü önemlidir. Kaynak kullanımı sabit maliyetlerinizi düşürecek, dinamik maliyetlerinizi artıracaktır. Bu da şirketinize kazandığı sürece masraf yapma imkanı sağlayacaktır ki bütün organizasyonların da asıl hedefi bu yetkinliğe ulaşmaktır. Bunu sürekli hale getirecek bir kültür oluşturmalısınız.

 

Dış Kaynak Kullanım Aşamaları?

  • İhtiyaçlarınız net bir şekilde belirleyin.
  • Bir kaynak kullanım stratejisi oluşturun, hangi kaynağı ne zaman ne şekilde nasıl istediğinizi, hangi kaynakları dışardan kullanmak istediğinizi belirleyin, değişen dış etkenlere göre bu stratejileri gözden geçirin.
  • Teklif isteği hazırlamak önemli. Ne istediğinizi sonuçları ile ifade edin, nasıl yapılmasından ziyade hangi sonuçlar beklediğinizi anlatın. Bunları tarif edin ve mümkünse formüle edin.
  • Tekliflerin değerlendirilmesinde sadece maliyete odaklanmayın, tedarikçinin yaratacağı değerin tamamını görmeye çalışın, her zaman ucuz kaynak doğru kaynak olmayabilir. Bunun yanında dış kaynak zayıf kaynakta olmamalıdır.
  • Bu nedenle tedarikçi seçimi önemlidir. Referansları ile mutlaka görüşün, mümkünse hangi referans ile görüşmek istediğinizi siz belirleyin.
  • Sözleşmede istediğiniz hizmet seviyelerini, bunların nasıl ölçüleceğini, kriterleri, cezai şartları, sözleşmenin hangi şartlarda  sonlandıracağını mutlaka belirleyin.
  • Hizmet seviyelerinin raporlanması ve belirli periyotlarda (aylık, 3 aylık) toplantılarla alınan hizmetlerin değerlendirilmesini sözleşmeye mutlaka yazın.
  • İletişim, sürekli iletişim, tedarikçi artık organizasyonunuzun bir parçası, düzenli iletişim kurabilecek ve geri bildirim verecek bir sistem geliştirin.
Facebook
Twitter
LinkedIn